دستورالعمل آیت الله انصاری همدانی
دستورالعمل آیت الله انصاری همدانی


توصيه جناب انصاري براي سالك و هر كسي كه مي خواهد دستور العملي بگيرد، چيست؟
در پاسخ به مطالب ذيل توجه كنيد :
الف- آيت الله انصاري اولين قدم در سلوك را تبعيت كامل از شرع مقدس و علماي دين مي دانستند و مي‌فرمودند كه: « تبعيت كامل از علماء شريعت اولين قدم سالك است و خطر مهمي كه سالك در اين مسير دارد بدبيني به علماء شريعت است. »
ب-براي اگاهي بيشتر به برخي توصيه ها و دستور العمل ها و سفارشات اخلاقي شيخ محمد جواد انصاري همداني توجه نماييد :

1- جناب استاد كريم محمود حقيقي نقل مي‌كردند كه:
روزي از آيت الله انصاري سئوال كردم، براي تمركز فكر در نماز دستوري به من بفرماييد. ايشان فرمودند: « نوافل را ترك مكن و غذاهاي حيواني كم بخور »
2- آقا در توصيه به شاگردانشان بر نماز شب و انجام فرايض و نوافل تأكيد بسيار زيادي داشتند، و به بعضي از شاگردانشان مي فرمودند: « اگر نوافلتان ترك شد، قضاي آن را بجا آوريد. »
3- يكي از شاگردان ايشان نقل نموده اندكه: در اوائل كار ،آقا به من دستور دادند كه هر روز با توجه تام و حضور قلب اين آيه شريفه را صدو ده مرتبه تكرار كنم: وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ( معبود شما معبود يگانه‏اى است كه جز او هيچ معبودى نيست [و اوست] بخشايشگر مهربان) آيه 163 سوره بقره
4- به يكي از شاگردان طبق وضعيت حالش دستور مي دهند كه: شما فقط ذكرت تعقيبات مختصه ي نماز صبح باشد و ايشان بيان داشته اند تا زماني كه اينها را مي خواندم وضعيتم روشن و خوب بود.
5- يكي از شاگردانش فرموده اند: به ايشان نامه اي نوشتم و دستورالعملي خواستم . آقا در جواب فقط مرقوم فرمودند: نماز شب بخوان و تقوي داشته باش ، امرت ان شاء الله درست مي شود.
6- يكي از شاگردانش فرموده اند كه : به آيت الله انصاري عرض كردم در خدمت شما حال ما دگرگون مي شود بفرماييد براي دوام حال چكار كنيم؟
فرمودند:ذكر (( يا حَيُّ يا قيُّوم )) را مرتب تكرار كن،عرض كرم چه تعداد؟ فرمودند: اندازه نمي خواهد، هرچه مي توانيد بيشتر بگوييد.
7- يكي ديگر از شاگردان ايشان بيان نموده اند كه : روزي حضرت آيت الله انصاري به من فرمود: اين ذكر را زياد بگو و تعداد هم نمي خواهد((يا خَيرَ حبيبٍ و مَحبُوبٍ)
8- « ولايت واقعي و دوستي ائمه اطهار(ع) آنجايي مؤثر است كه انسان را سريع و بدون درگيري به معرفت و حقيقت برساند. انسان در سايه آن بزرگواران زودتر به نتيجه مي رسد و اين اثر ولايت حقيقي است. در حالي كه خود من مي بينم تا آخر عمر يك عده اي به خيال خودشان مجالس بر پا كرده و روضه خواني مي كنند و به سر و صورتشان مي زنند، ولي وقتي انسان وارد جزئيات زندگيشان مي شود مي بيند اين ها در باب معرفتي آن چنان كه بايد نيستند. »
ايشان مي گفتند ولايتي كه انسان را به معرفت نرساند و چشم هاي باطني انسان را روشن نكند و نتواند آسان حقايق را درك كند، ولايتي خود بافته است و تصويري بيش نيست. »
9- « مي فرمودند همان مقدار كه دوستي اهل بيت(ع) مي تواند موصل الي المحبوب باشد، همان مقدار هم مي تواند برائت از دشمنانشان انسان را به خدا برساند و انسان بايد هر دو را داشته باشد.
و اين بود كه در صلواتشان هميشه مي گفتند: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجّل فرجهم والعن اعدائهم. و لعنت يعني همان برائت. »
« ... ايشان در قنوت و ركوع و سجده پس از صلوات، والعن اعدائهم مي گفتند و اگر كسي ميآمد و يا الله مي گفت ايشان ركوع را طول مي دادند و عجل فرجهم واحشرنا معهم و العن اعدائهم اجمعين مي گفتند. »
10 - « در اذن دخول زيارت امام رضا عليه السلام اين فقره وجود دارد كه:
أشهد أنك تشهد مقامي و تسمع كلامي و ترد جوابي...: يعني شهادت مي دهم كه تو جايگاه مرا مي بيني و سخن مرا مي شنوي و سلامم را باز مي گرداني...
وقتي اذن دخول مي خوانيد، اگر برايتان حالت خضوع و خشوع و بكاء پيدا شود و اين حالت را داشتيد، بدانيد ائمه(ع) شما را قبول كرده اند ولي اگر اين حال را نداشتيد، صبر و تحمل كنيد تا اين حال برايتان پيدا شود. »
« ايشان غير از اين كه زيارت عاشورا را زياد تأكيد ميكردند، بلكه مي گفتند زيارت آل ياسين هم زياد بخوانيد و مي گفتند توسل به حضرت كنيد و بخواهيد كه مشكلات دنيا و آخرت و سير وسلوك شما را بر طرف كنند، چون حضرت، وليّ عصر است و اختيار ما با اوست. »
11- ايشان در مورد پرهيز از مكروهات مي فرمودند:
« مكروهات، قرقگاه معصيته. آدم را تا لب جهنم مي بره و از كجا معلوم كه هلت نده تو ؟ پس سعي كنيد از مكروهات بپرهيزيد...»
آقاي انصاري خود به لزوم استاد تأكيد خاصي داشتند و مي فرمود:
« بدون استاد، راه بسيار مشكل است. اما هر كس كه طلب حقيقي داشته باشد، حتماً متحير نمي ماند. خداوند غيور است و طالب را رها نميكند. و من اگر يك نفر طالب توحيد رو سراغ داشته باشم هر جاي دنيا كه باشد به سراغش مي روم. »
« خداي تعالي بخل ندارد و اگر كسي شرائط تقوي را در خودش ايجاد كند خداوند استاد كامل را به او مي‌رساند ولو اينكه از آن طرف عالم باشد. »
منبع : كتاب در كوي بي نشانها

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: علما، آیت الله انصاری همدانی، ،
:: برچسب‌ها: انصاری همدانی,
نویسنده : محسن امامی
تاریخ : یک شنبه 22 شهريور 1394
زمان : 17:13


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.